Již několik let fungují na naší škole fiktivní firmy s různou náplní činnosti. Pro obor cestovní ruch se jedná o koncesovanou živnost provozování cestovní kanceláře. Studenti se na dvě hodiny v týdnu stávají pracovníky jednotlivých oddělení této firmy. Počáteční chaos, kdy žáci pronikají do tajů práce, komunikace, tiskopisů, vzájemných vazeb a archivace, u většiny brzy vystřídala systematická práce v rámci zadané pracovní pozice. Není to jednoduché, běžný pracovník pracuje na své agendě každý den, ale ve fiktivní firmě, navíc po týdnu odmlky, je pro některé studenty – pracovníky pokračování v práci obrovský problém (zejména pro ty, kteří jsou méně systematičtí).
Zde přináším pár postřehů z práce jednotlivých oddělení, tak jak je zhodnotili sami žáci, nyní již absolventi oboru cestovní ruch a bývalí pracovníci fiktivní CK No Stress :
Ředitelství a finanční účtárna : Během mojí praxe ve fiktivní firmě jsme působili na pozici zástupce ředitele a ředitele. Tato role byla velmi pestrá a umožnila nám nahlédnout do chodu firmy nejen z pohledu vedení, ale i z pohledu administrativy a každodenní agendy. Jednou z našich hlavních činností bylo vystavování faktur, jejich evidence a kontrola správnosti údajů. Pravidelně jsme komunikovali s ostatními odděleními, ať už šlo o objednávky, smlouvy nebo řešení různých požadavků. Kromě fakturace jsme se podíleli také na organizaci porad. Z pozice zástupce ředitele jsem měla za úkol zajištění podkladů pro ředitele firmy, zastupovala jsem ho při jednáních a občas jsem také řešila problémy, které vyvstaly v každodenním provozu firmy. Naučila jsem se lépe pracovat s tabulkami, psát obchodní dopisy a zvládat úkoly, které vyžadují odpovědnost a pečlivost. Tato zkušenost mě naučila, jak důležitá je komunikace, organizace práce a týmová spolupráce. Role zástupce ředitele vyžaduje nejen schopnost převzít zodpovědnost, ale i flexibilitu a přehled o dění ve firmě.Celkově hodnotím svoje působení ve firmě jako velmi přínosné. Získala jsem cenné dovednosti a lepší představu o tom, jak funguje vedení podniku a co všechno obnáší administrativa v praxi.
Sekretariát : Jedním z hlavních úkolů bylo zajištění efektivní komunikace mezi jednotlivými odděleními, zákazníky a partnery. Bylo nezbytné také odpovídat na e-maily, což vyžadovalo pečlivou organizaci úkolů. V rámci administrativních činností jsme zajišťovali správu kancelářských dokumentů, včetně archivace smluv a faktur. Součástí naší práce bylo také zajištění plynulého chodu kancelářských zásob, objednávání potřebného materiálu a správa kancelářské techniky. Sekretariát také úzce spolupracoval s finanční účtárnou a ředitelstvím a také s obchodním oddělením. Průběžně jsme s nimi konzultovali a vyřizovali faktury, objednávky a nabídky.
Personální oddělení : V rámci tohoto oddělení jsme pracovali ve tříčlenném týmu. Náplní naší práce, od září do března, bylo počítat mzdy zaměstnanců, nemocenskou a také kontrolovat jejich docházku. Měli jsme na starosti rovněž pracovní dotazníky, životopisy, pracovní smlouvy a spolupracovali jsme s CEFIF portálem (Centrum fiktivních firem) a s finanční účtárnou. Práce ve mzdovém oddělení nás naučila pracovat v týmu, zlepšili jsme si znalosti v počítání mezd a seznámili jsme se s dokumenty, které se používají v personálním oddělení. Třinácti zaměstnancům bylo od září do března vyplaceno téměř 2 miliony Kč a celkové osobní náklady přesáhly 3 miliony.
Obchodní oddělení : Během celého školního roku jsme v předmětu Fiktivní cestovní kancelář působili v obchodním oddělení, které si s hrdostí troufáme označit za jedno z nejlepších v celé firmě. Celkem jsme v oddělení pracovali tři. Práce byla pohodová a i přes přísné hodnocení paní učitelky jsme si předmět opravdu užili. Snažili jsme se ke všem úkolům přistupovat zodpovědně a s cílem vykonat naši práci na výbornou. Naše oddělení bylo velkorysé, protože jsme ve velkém počtu objednávali produkty od ostatních fiktivních firem, čímž jsme podporovali spolupráci a fungování ostatních fiktivních subjektů. Bohužel, poptávka po našich službách nebyla tak vysoká, jak bychom si přáli, ale i přesto jsme neztráceli motivaci a chuť do práce. Celkem jsme zpracovali 73 objednávek, z toho přibližně 10 v cizím jazyce, což nás posunulo i v jazykových dovednostech. Během roku jsme nejvíce spolupracovali se sekretariátem, který nám pravidelně poskytoval nabídky, ze kterých jsme následně vytvářeli objednávky. Objednávky jsme systematicky zakládali do složek, aby naše evidence byla přehledná a vždy připravená k prezentaci. Celkově hodnotíme tento předmět jako velmi přínosný, zábavný a zároveň nás naučil základům firemních procesů v rámci obchodního oddělení.
Marketingové oddělení : Celkově jsme vytvořili 12 letáků, některé z nich v anglickém jazyce. Vytvořili jsme také firemní logo, grafiku sloganu firmy, vizitky a visačky a marketingovou kartu a videa. Jirka pracoval na katalogu cestovní kanceláře a je rovněž autorem marketingové karty. Většinu práce, která se týkala základní marketingové propagace udělal on. Vendula pomáhala s obrázky do katalogu a měla na starosti třídění složek marketingového oddělení. Lukáš má dobré dovednosti v grafickém editoru Canva, takže vytvořil většinu letáků. Letáky byly opravdu hezky zpracované. S prací cestovní kanceláře No Stress jsme byli spokojení. Získali jsme spoustu zkušeností a v budoucnu si třeba nějakou tu cestovní kancelář sami založíme.

