Článek o pracovně poznávací stáži žáků v Malaze, hrazeno z programu Erasmus +.
Prodloužení prázdnin ve španělské Malaze díky projektu Erasmus Plus čekalo na 13 předem vybraných studentů oborů cestovní ruch, obchodní akademie, hotelnictví, cukrář a designér v reklamě. Stáž proběhla od 3. 9. do 23. 9. Žáci společně s paní učitelkou neletěli na tři týdny pouze za poznáním nové země, ale také za prací. Každému z nich bylo podle jejich studijního zaměření přiřazeno pracoviště v Malaze.
Pracovní náplň byla pro každého jiná. Žákyně z oboru cukrář pracovala v malebné cukrárně, která má v Malaze několik poboček. Zde se naučila několik místních receptů a zdokonalila se v pečení či tvorbě krémů. Chlapci z oboru obchodní akademie pracovali v informačním centru, kde pomáhali s úschovou zavazadel a vydáváním zásilek. Museli tak komunikovat s místními a s turisty, čímž si procvičili nejenom angličtinu, ale také základní španělské fráze. Žákyně oboru designér v reklamě pracovala ve výrobě menší firmy, kde vytvářela potisky na trička, batohy nebo tašky. Další účastnice Erasmu pracovaly v cestovních kancelářích, kde plnily zadané úkoly, např. tvořily reklamní plakáty s nabídkami dovolené, třídily faktury a dělaly další administrativní úkony. V malebném přístavu v Malaze žáci také půjčovali elektrokola a koloběžky. Jejich práce byla nejenom komunikovat se zákazníky, ale také kolo, případně koloběžku seřídit. Jedna z našich žákyň měla možnost pracovat v restauraci na hlavním náměstí v Malaze. Jednalo se o prestižní restauraci s mořskými plody, jejichž přípravu se tak naučila. Další dvě žákyně měly funkci osobních asistentek paní koordinátorky Erasmu. Jejich náplň práce tak spočívala v administrativě, tvoření promo videí z výletů studentů na Erasmu či vyřizování dalších úkolů.
Malaga je krásné město, žáci tak svůj volný čas trávili v jejím centru nebo odpočinkem na pláži. Během stáže jsme podnikli několik výletů. První víkendovou sobotu jsme vyrazili na Gibraltar, který všechny uchvátil. Gibraltar jakožto britská kolonie nabídl žákům změnu – během chvíle změnili prostředí ze španělské Malagy na britskou půdu. Telefonní budky, doubledecker, anglická snídaně nebo libra jsou zde tradicí. Nezapomněli jsme si nakoupit suvenýry na hlavní nákupní ulici, která je zároveň bezcelní zónou. Společně jsme navštívili tzv. Europa point, odkud je měřena nejkratší vzdálenost k Africe (24 kilometrů). Ta byla díky dobré viditelnosti vidět. Poté nás britský průvodce zavezl minibusem nahoru ke krápníkové jeskyni, ale hlavní atrakcí byly místní opičky – makakové, kteří si běhají ve volné přírodě a rádi kradou turistům jejich jídlo a tašky. Místní legenda praví, že dokud na Gibraltaru budou makakové, Gibraltar zůstane britský.
Další dny jsme prozkoumávali krásy Malagy, ke kterým patří místní katedrála, pevnost Alcazaba, hrad Gibralfaro či stejně pojmenovaná vyhlídka s dechberoucím výhledem na celé město a přístav. V neděli k večeru jsou muzea v Malaze zdarma, a proto jsme navštívili Picassovo muzeum, kde jsme obdivovali jeho malby. Malaga je totiž rodištěm tohoto španělského malíře, jehož rodný dům se nachází také v centru města.
Druhá sobota pracovní stáže patřila výletu do Sevilly, hlavního města Andalusie. Zde jsme si prošli centrum, vystoupali do nejvyšší věže katedrály a prošli si areál věhlasného maurského královského paláce Alcazáru. Žáci dokonce našli spojitost se seriálem Hra o trůny – některé scény byly natočeny právě zde. Z výletu jsme se vrátili ve večerních hodinách, ani to však některé fotbalové nadšence neodradilo od návštěvy velké události, a to fotbalového utkání. Účastnilo se ho přes 20 000 lidí.
Nedělní podvečer jsme strávili společně výletem lodí na otevřené moře. K plavbě hrál DJ, což všichni ocenili. Poté jsme se vydali do víru velkoměsta.
Na konci posledního týdne stáže byli žáci na svých pracovištích velmi kladně ohodnoceni. S paní koordinátorkou Zuzanou proběhlo závěrečné zhodnocení celého pobytu, kde jsme dostali upomínkové předměty a certifikáty. Poslední večer jsme si šli sednout do restaurace na španělské tapas.
To, že si žáci stáž užili, nejlépe vystihují jejich slova. Marta (C3): „Stáž byla perfektně zorganizovaná.“ Nikolas (CR3): „Naučil jsem se hospodařit s penězi, vyřešit problémy s klienty, ocenil jsem nové kulturní poznání.“ Marie (AD3): „Naučila jsem se samostatnosti, procvičila jsem si angličtinu.“ Lucie (OA3A): „Nejvíce se mi líbila pláž, město a památky, místní jídlo, ale také práce, která mi byla přidělena.“ Adéla (CR4): „Naučila jsem se lépe komunikovat v anglickém jazyce, být více samostatná, objevila jsem španělské zvyky a naučila jsem se lepší dochvilnosti.“ Tereza (HT3): „Líbila se mi rozmanitost výběru výletů a krása města.“
Stáže pro žáky byly spolufinancovány z programu Evropské unie Erasmus+.
Veškerá sdělení vyjadřují pouze názor autora (Mgr. Dominika Mrhová), Národní agentura a Komise neodpovídá za uvedené informace.