566 780 251

Stínování učitelů ve finských Helsinkách

Vantaa, Porvoo duben 2024 | Autor: Ing. Simona Hlaváčková, Ing. et Mgr. Kristýna Fialová | Zveřejněno: pondělí 3. června 2024 | 5x

V termínu od 7. do 12. dubna roku 2024 se dvě vyučující Obchodní akademie a Hotelové školy Třebíč zúčastnily týdenní stáže zaměřené na stínování v partnerské škole nedaleko finského hlavního města Helsinky. Stínování vyučujících probíhalo ve dvou finských městech (Vantaa a Porvoo) na střední škole ekonomického zaměření Careeria a bylo realizováno prostřednictvím akreditace programu Erasmus+ v oblasti vzdělávání a přípravy. Cílem stáže bylo sledování průběhu finské výuky se zaměřením na využívání digitálních technologií a využívání metody CLIL ve výuce (tzn. zařazení cizího jazyka, nejčastěji anglického, do nejazykových odborných předmětů). 

Finská střední škola Careeria realizuje vzdělávání celkem ve čtyřech různých městech a na osmi různých pracovištích. Vyučující nejprve zavítaly do města Vantaa, aby se zúčastnily výuky ekonomických předmětů, které jsou na OAHŠ Třebíč vyučovány pod názvy Řízení podniku a Marketing. Další den stínování vyučující strávily ve městě Porvoo, kde se zapojily do výuky předmětu Průvodcovství a kde výuka probíhala také v anglickém jazyce. Tato hospitace probíhala jednak v prostorách školy, ale také částečně v terénu, neboť si studenti prakticky zkoušeli činnost průvodce a umožnili tak českým vyučujícím pomocí jednotlivých výkladů poznat toto turisticky velmi atraktivní město, které je považováno za druhé nejstarší ve Finsku. 

V průběhu stínování vyučující zjistily, že finští studenti pracují v e-learningovém programu, ve kterém procházejí jednotlivými tematickými okruhy, přičemž každý e-learningový modul je tvořen jak teoretickou, tak praktickou částí. Důraz na smysluplné propojení teorie s praxí je patrný v každé hodině. Studenti proto musí při plnění zadaných úkolů vyrazit také do terénu a spolupracovat se soukromým sektorem. Za inspirativní lze považovat také systém hodnocení studentů, na kterém se spolupodílejí celkem tři lidé. Prvním je učitel, který hodnotí práci studenta v hodinách a plnění zadaných úkolů, dalším je žák, který formou sebereflexe hodnotí rozvoj svých znalostí a dovedností, a posledním je zaměstnavatel, který studenta mentoruje během jeho praxe ve vybrané společnosti.

V porovnání s českým vzdělávacím systémem je ve finské výuce kladen velký důraz také na rozvoj schopností spočívajících ve vyhledávání informací na internetu a jejich efektivním zpracování. V souvislosti s tímto jsou do finské výuky v maximální možné míře zapojeny digitální technologie, což v praxi znamená, že studenti v hodinách využívají školní nebo své vlastní notebooky. Tématy navštívených ekonomicky zaměřených hodin byly například veřejný a soukromý sektor, veřejné finance nebo udržitelnost a kvalita v podnikání.

Vždy po absolvované hodině následovala diskuze českých vyučujících s jejich finskými kolegy se zaměřením na obsah hodiny, hlavní cíle výuky, použité výukové metody a využití digitálních technologií ve výuce. S finskými vyučujícími byl diskutován také například rozdílný přístup k výuce ze strany studentů, systém hodnocení studentů a specifika českého a finského vzdělávacího systému. Na základě praktických informací od finských kolegů si české vyučující mohly vytvořit představu o práci finského učitele a fungování finského vzdělávacího systému, který se stále řadí mezi jeden z nejúspěšnějších na světě. V souvislosti s úspěchy finského vzdělávacího systému je učitel ve finské společnosti považován za váženou osobu, která má v mnoha případech několikaleté zkušenosti v oboru a jeho vztah k žákovi je založen na vzájemné důvěře, respektu a pochopení.

Závěrem lze říci, že stínování ve Finsku bylo pro obě vyučující nezapomenutelné, často i dobrodružné, a také velmi obohacující z profesního i kulturního hlediska. Obě vyučující se těší, až budou moci sdílet své nové zkušenosti a poznatky se svými kolegy na Obchodní akademii a Hotelové škole Třebíč, ale také až budou moci vše ukázat svým studentům při aplikaci ve svých hodinách.

Ing. Simona Hlaváčková, Ing. et Mgr. Kristýna Fialová