566 780 251

Stínování učitelů třebíčské Obchodní akademie a Hotelové školy v Dánsku

Viborg listopad 2023 | Autor: Mgr. Klára Herudková | Zveřejněno: pátek 15. března 2024 | 2x

Začátkem listopadu 2023 zavítaly čtyři pedagožky Obchodní akademie a Hotelové školy Třebíč do Dánska na střední školu ekonomického zaměření Mercantec v městě Viborgu na týdenní stáž stínování. Stáž mohla být realizována díky získané Akreditaci Erasmus v oblasti vzdělávání a přípravy.

Samotná stáž vyučujících byla zaměřena na posilování digitálních kompetencí žáků ve výuce a zařazování metody CLIL do výuky (pozn. autora - metoda CLIL zařazuje cizí jazyk do nejazykových předmětů, na naší škole je to nejčastěji jazyk anglický).

Na úvod stáže nás čekalo seznámení s budovou školy, vedením školy a jednotlivými vyučujícími, tj. našimi mentory, u kterých pak probíhalo vlastní stínovaní metod jejich práce.

Už při příchodu do areálu školy nás překvapilo nejen to, že školní budova byla velice moderní, ale hlavně, že byla plná příznačného dánského interiérového designu, který přispívá k wellbeeingu všech, kteří se v takových místech pohybují. Zajímavý interiér budovy navozoval pocit „hygge“ (pozn. autora - dle wikipedie je hygge dánské slovo, vyjadřující pohodový přístup k životu).

Po seznámení s našimi mentory jsme se odebraly do jednotlivých tříd na výuku různých ekonomických předmětů, kde jsme sledovaly metody práce našich dánských kolegů. Většina vyučovacích metod, které jsme měly možnost poznat, byla založena na skupinové práci žáků, vlastním získávání informací a práci s otevřenými zdroji na internetu. Žáci této školy téměř výhradně využívali vlastní notebooky, v nichž měli k dispozici učebnice a pracovní sešity ve formě e-booku. Důraz byl kladen na odpovědnost žáků za vlastní vzdělávání, jakož i na odpovědnost za vlastní chování jednotlivce v rámci kolektivu, které se odráží například v tom, že skupinové práce žáků v hodinách se často odehrávají nikoliv ve třídách, ale ve společných prostorách školy. Dále nás překvapilo, že pedagogové na své žáky v průběhu přestávek vůbec nedohlíželi.

Po jednotlivých vyučovacích hodinách následovala reflexe s konkrétním vyučujícím, diskuze a porovnání s obsahem a metodami výuky, které využíváme u nás.

Součástí vzdělávání v Dánsku, podobně jako na naší škole, jsou i četné exkurze do místních firem za účelem přiblížení praxe školnímu prostředí. V rámci našeho pobytu jsme jednu takovou exkurzi také absolvovaly. Společně se žáky jsme navštívili známou firmu Grundfos, kde nám byl představen systém expedice zboží v reálných podmínkách.

Podrobně jsme se také seznámily s fungováním dánského školního systému a měly jsme možnost diskutovat i o evropských otázkách, jako je udržitelnost rozvoje, začleňování cizinců a osob s omezenými příležitostmi, rozvoj digitálních technologií apod.

Všechny společně jsme se na konci stáže shodly na jejím přínosu jak pro vlastní profesní rozvoj, tak i rozvoj naší školy do budoucna, neboť nově nabyté informace a odstínované metody práce našich dánských kolegů chceme aplikovat v rámci výuky. Současně chceme motivovat naše kolegy a kolegyně pomocí workshopů a ukázkových hodin k účasti na podobné stáži, kterou v příštím pololetí plánuje uskutečnit naše škola ve finských Helsinkách.

Stáže pro pedagogy byly spolufinancovány z programu Evropské unie Erasmus+.

Veškerá sdělení vyjadřují pouze názor autora (Mgr. Klára Herudková), Národní agentura a Komise neodpovídá za uvedené informace.